Skip to content

Month: October 2022

Hari Terakhir Kembara USA Julai 2022

16 Julai 2022Hari keenam kembara USA ialah hari pemanduan pulang dari Redmond, Washington menuju ke Vancouver, Kanada. Selepas daftar keluar hotel, saya dan suami telah berhenti untuk bergambar di hadapan ibu pejabat Amerika bagi syarikat permainan video terkenal dunia iaitu Nintendo. Ia terletak tidak dari jauh hotel penginapan kami. Selepas itu kami singgah sebentar di Seattle dan sudah menjadi kebiasaan kami berjalan-jalan di sekitar pasar Pike Place. Kemudian kami singgah melawat sahabat saya yang rumahnya di Edmonds. Kali terakhir kami melawat beliau sekeluarga ialah pada bulan Disember tahun lalu. Pemanduan pulang ke Kanada berjalan lancar dan kami selamat sampai pada…

Redmond Dan Kirkland, Washington

15 Julai 2022Redmond, Washington menempatkan ibu pejabat dunia bagi syarikat perisian komputer iaitu Microsoft. Pada hari kelima kembara, saya dan suami telah meninjau apakah yang menarik yang terdapat di Redmond sementelah kami menginap di hotel di bandar ini. Di dalam gambar pertama yang saya kongsikan di bawah ini, anda dapat lihat kami memandu di hadapan ibu pejabat dunia Microsoft. Banyak bangunan Microsoft di sini dan kami hanya pandu lalu di hadapan salah satu bangunan sahaja. Di Redmond, kami telah melawat ke Redmond Town Center (RTC). RTC ialah kawasan membeli belah yang terletak di pusat bandar Redmond. Di sini juga ditempatkan…

Pemandangan Portland Dari Atas Bukit

14 Julai 2022Destinasi hari keempat kembara berkereta ialah melihat pemandangan bandar Portland dari atas bukit dan kemudian saya dan suami memandu semula ke Seattle, Washington. Selepas daftar keluar hotel, kami pandu lalu di pusat bandar Portland dan seterusnya ke Rocky Butte Park. Saya menjumpai tempat ini apabila membuat carian di Google sewaktu bermalam di hotel TownePlace Suite by Marriott Portland Beaverton. Artikel mengenai hotel ini boleh anda baca di sini. https://sheryonthemove.com/?p=4247 Sewaktu artikel ini ditulis, saya baharu mendapat tahu bahawa tempat ini kurang popular berbanding beberapa lagi bukit yang membentangkan pemandangan bandar Portland. Saya tidak tahu mengapa ia kurang popular…

Melawat Ke Ibu Pejabat Dunia NIKE

13 Julai 2022Hampir semua orang di dunia ini sangat mengenali kasut sukan jenama NIKE. Tetapi adalah mereka/anda tahu dari mana asalnya jenama ini? NIKE, yang sekarang ini ialah syarikat pengeluar kasut sukan terbesar dunia telah ditubuhkan di negeri Oregon, Amerika Syarikat. Ia telah ditubuhkan pada 25 Januari 1964 oleh atlit sukan University Of Oregon bersama jurulatih beliau. Pada sebelah pagi hari ketiga kembara, kami telah ke NIKE Company Store di Beaverton, Oregon untuk meninjau apa keistimewaan kedai ini. Setelah berada di sana baharu kami tahu kedai ini menjual banyak barangan NIKE tetapi hanya dikhaskan untuk pekerja NIKE sahaja. Tentunya para…

Pemanduan Di Perairan Pantai Negeri Oregon (Bahagian 2)

12 Julai 2022Artikel ini bersambung dari bahagian satu. Sila baca dahulu artikel pertama melalui link di bawah ini sebelum anda menyambung bacaan artikel kedua ini.https://sheryonthemove.com/?p=4328. Selepas melawat ke kilang keju Tillamook, saya dan suami menyambung pemanduan yang bakal menerujakan saya iaitu memandu di perairan pantai Lautan Pasifik. Saya sangat menyukai dan merindui lautan besar, persisir pantai berserta bunyi deruan ombak ia mendamaikan mendamaikan. Jika diberi pilihan untuk bercuti di kawasan pergunungan atau kawasan pantai, tentunya saya akan memilih kawasan pantai atau pulau. Di Vancouver, Kanada mempunyai keistimewaan juga kerana mempunyai gunung, pantai dan pulau dalam satu bandar tetapi pantainya tidak…

Leave a Comment

Pemanduan Di Perairan Pantai Negeri Oregon (Bahagian 1)

12 Julai 2022Tujuan asal pemanduan hari kedua ialah ingin memandu di perairan pantai Lautan Pasifik di negeri Oregon yang merupakan salah satu jalan raya di bahagian pantai barat yang popular dan tercantik di Amerika Syarikat. Pada sebelah pagi saya dan suami memulakan pemanduan dari hotel kami menginap di Beaverton. Kami tidak membuat perancangan khusus di mana tempat-tempat menarik yang ingin dilawati di sepanjang pemanduan kecuali Tillamook. Hanya Tillamook yang diletakkan di dalam senarai kerana kami ingin melawat ke kilang keju di sana. Jarak dari hotel TownePlace Suites by Marriott Portland Oregon menuju ke Tillamook ialah 111 kilometer. Di sepanjang pemanduan…

TownePlace Suites by Marriott Portland Beaverton

Jarak hotel penginapan saya di Beaverton dari pusat bandar Portland ialah 11 kilometer sahaja. Sudah lama juga saya tidak menginap di rangkain hotel TownePlace Suites by Marriott. Konsep reka bentuk dan hiasan dalaman hotel masih tidak berubah tetapi yang berbeza ialah rekaan luar bangunan dan logo baharu. Yang menarik perhatian saya sewaktu tiba di sini ialah, pihak hotel telah meletakkan kapsul masa di hadapan perkarangan tempat meletak kenderaan. Kami mendapat bilik yang dikhaskan untuk orang kurang upaya (OKU). Keistimewaan bilik ini ialah dari segi keluasannya kerana bilik air bersaiz besar demi untuk memudahkan OKU sekiranya mereka menggunakan kerusi roda untuk…

Pemanduan Vancouver Ke Portland

11 Julai 2022Artikel kali ini ialah mengenai kembara USA bulan Julai 2022. Hari pertama pemanduan ialah dari Vancouver menuju ke Portland, Oregon. Jarak antara kedua buah bandar ini yang dikira dari rumah saya sehingga ke Portland ialah 500 kilometer dan jika memandu tanpa henti ia mengambil masa lebih kurang lima jam 15 minit. Bagi pemanduan yang saya dan suami lakukan pula, kami tidak mengejar masa atau terburu-untuk sampai ke Portland. Oleh kerana cuaca yang baik, kami telah memandu mengikut jalan dalam (tidak menggunakan lebih raya) dari Fairhaven sehingga ke ,Washington. Memandu di lereng gunung sambil melihat pemandangan laut memang sangat…

Lapangan Terbang Antarabangsa Edmonton

Ini merupakan kali kedua saya datang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Edmonton. Kali pertama ialah pada musim panas tahun 2020 di mana saya dan suami hanya pandu lalu di hadapan bangunan terminal yang ‘mati’ gara-gara pandemik dan tidak ada satu pun penerbangan pada tahun itu. Kedatangan kali kedua pula ialah sewaktu saya menaiki penerbangan dari Edmonton untuk pulang ke Vancouver setelah selesai kembara 14 hari di Amerika Syarikat. Gambar pertama dari atas dirakamkan sewaktu saya sedang sarapan pagi di hotel. dan pada sebelah petang saya menaiki Uber menuju ke lapangan terbang. Suami saya tidak dapat hantar ke lapangan terbang kerana mesyuarat…